Розвиток усного і писемного мовлення дітей із порушеннями зору
Волошина Лариса Вікторівна, вчитель української мови та літератури, вчитель-дефектолог КЗ «Черкаська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів Черкаської обласної ради»
Урок мови - це насамперед урок розвитку мовлення й мислення учнів.
Розвиток мовлення школяра – це процес оволодіння рідною мовою, вміння користуватися нею як засобом пізнання навколишнього світу, засвоєння досвіду, набутого людством, як засобом пізнання самої себе і саморегуляції, як засобом спілкування і взаємодії людей.
У процесі спілкування мова і мовлення набувають важливого значення для розвитку свідомості, мислення, психічної діяльності людини в цілому.
Діти засвоюють мову двома шляхами: в повсякденному, природному спілкуванні з ровесниками та дорослими, в процесі спеціально організованого батьками і педагогами навчання. Від змісту, характеру і методів такого природного і спеціального навчання залежить розвиток мовлення дитини в кожний період її життя.
Розвиток і корекція мовлення є одним із важливих корекційно-розвивальних завдань навчання української мови дітей з порушеннями зору. Л.С. Виготський зазначав, що рушійною силою компенсації сліпоти є « ... наближення через мовлення до соціального досвіду зрячих», а отож, за його висловом, «Сліпоту перемагає слово».
Важливим напрямком роботи з розвитку мовлення незрячих і слабозорих учнів є словникова робота… Основними завданнями словникової роботи в спеціальній школі для дітей із вадами зору є наступні:
- усвідомлення лекичного значення слова з образом, який ним позначається;
- уточнення та збагачення словника;
- накопичення активного і пасивного словникового запасу учнів;
- активізація словника в процесі мовленнєвої діяльності.
У розвитку зв’язного мовлення важливу роль виконують ситуативні вправи, які активізують пізнавальну діяльність учнів та сприяють виробленню умінь використовувати свої засоби виразності.
Враховується значення, емоційне та стилістичне забарвлення слова, сфера спілкування, конкретна ситуація мовлення.
На уроках пропоную учням вправи, які розвивають творчі здібності, образне мислення, уяву, збагачують словниковий запас:
- відновити віршовані рядки;
- об’єднати кілька речень в одне;
- дати заголовок тексту;
- скласти казку;
- продовжити оповідання;
- відредагувати текст;
- дібрати означення до запропонованих іменників;
- скласти загадку;
- пояснити фразеологізм, дібрати синонім;
- продовжити прислів’я.
-
Учням подобаються ситуативні завдання, які допомагають користуватися
мовою як засобом спілкування.
1. Через прослуховування тексту (з уст учителя чи підготовленого учня, з аудіоплівки) запам’ятайте слова і словосполучення, що виражають захоплення (іронію, образу, презирство, ніжність, повагу).
2. Визначте у запропонованому тексті зорові (слухові, дотикові, смакові) образи.
3. Запишіть слова, якими ви привітаєтесь, у вказаних ситуаціях з названими адресатами мовлення:
- у вестибюлі школи (з учителем, учнями);
- у класі (з однокласниками, класним керівником, мамою однокласника);
- у себе вдома (з сестричкою, бабусею, що приїхала в гості).
Вправи та завдання продуктивно-творчого методу:
*Який тип мовлення ви покладете в основу твору -мініатюри на тему:
Осінній ранок.
Мій друг.
Цікава подорож.
*Відредагуйте речення:
На слідуючій неділі по телевізору буде продовження серіалу.
Нам ніщо не мішало зустрітися тут в другий раз.
*Замініть у реченні виділені слова однорідними членами:
У Карпатах ростуть різні дерева.
На півдні почали збирати овочі.
Я люблю твори українських поетів.
*До кожного з наведених фразеологізмів доберіть слово-синонім:
Варіант 1. Аж ребра світяться, прикусити язик, хоч в око стрельни, впасти в око, задирати носа.
Варіант 2. Викинути з голови, море по коліна, тримати язик за зубами, гострий на язик, п’яте через десяте.
*Дібрати синоніми, скориставшись у разі потреби словником іншомовних слів:
- архітектор, дефект, експеримент.
*Знайти слова, вжиті у переносному значенні:
корінь зла, корінь дерева, солодка кава, солодке життя, золоті руки, золота каблучка.
На будь-якому уроці вчитель має змогу розвивати мовлення учнів і збагачувати їх словниковий запас. Джерелами збагачення словникового запасу учнів є навколишня дійсність, навчальний процесс, ілюстративний матеріал, наочні посібники, технічні засоби навчання.
Використані джерела:
- Спеціальна методика навчання української мови в школах для дітей з порушенням зору/ за редакцією С.В.Федоренко.-К.:Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2011.- 284с.
- Живе слово: Розвиток мовлення. Тренувальні вправи, творчо-пошукові завдання, лінгвістичні ігри, 6 клас/ Пилипенко Л.І., Сандулєєва О.Д.- Донецьк: Центр підготовки абітурієнтів, 2000.- 288 с.
|