22:18 Вчимося хвалити дитину правильно |
Як відзначає психолог, постійне нахвалювання провокує в дитини відчуття, що від неї завжди очікують найкращих результатів, вона завжди має бути «Молодець».
Ми вирішили ґрунтовно розібратися, до чого призводить нещира, необдумана та надмірна похвала і запропонувати вам рекомендації психологів щодо того, як правильно і з турботою заохочувати дитину. До яких негативних наслідків може призвести некоректна або надмірна похвала?1. Зниження мотиваціїДитячий і сімейний психолог Світлана Ройз відзначає, що і нагороди, і покарання з часом знижують мотивацію. При цьому може зникнути бажання взагалі щось робити: мовляв, навіщо намагатися, все ж і так добре. 2. Залежність від думки оточенняДитина, звикнувши до похвали, буде вимагати її ще більше, і, відповідно, більше залежати від оцінки інших людей.
3. Низька самооцінкаБатьки часто думають, що чим більше вони хвалитимуть дитину, тим вищою буде її самооцінка. Але, на жаль, часто це призводить до протилежного результату.
4. Страх помилкиДіти, яких часто хвалять, починають боятися, що розчарують батьків, не зможуть відповідати їхнім очікуванням. Тому аби уникнути ситуації невдачі, програшу, вони часто відмовляються від ігор і занять, які їм не вдаються.
5. Недовіра до батьківДіти дуже швидко розпізнають фальш і нещирість. Вони не лише слухають те, що ви говорите, а й помічають, як ви це робите, звертаючи увагу на інтонацію, міміку, погляд. Тож, коли ми недбало кидаємо їй «Молодець!» і поспішаємо продовжити свої справи, дитина відчуває, що наша похвала не має ніякої цінності і вірити нашим словам не варто. Як правильно хвалити дитину?Ми зібрали поради багатьох психологів щодо того, як висловлювати дитині похвалу, аби вона не призвела до негативних наслідків і стала потужним підтримуючим фактором. Для цього потрібно: 1) Чітко вказувати, ЩО саме ви хвалитеДитина має розуміти, за що конкретно її похвалили, що саме їй вдалося зробити добре. Тому важливо не просто говорити дитині слова «молодець» («розумничка» тощо), а акцентувати увагу на тому, що саме ви підтримуєте і вважаєте цінним у її вчинку, дії чи роботі. Світлана Ройз підкреслює, що саме це дає відчуття значущості, відчутності зробленого.
2) Заохочувати дитину за зусилля, а не за природні здібностіПрофесор Керол Двек зі Стенфордського університету протягом двадцяти років досліджень виявила, що існує велика різниця між тим, коли ми хвалимо дітей за їхні здібності (кажучи, наприклад, які вони розумні) чи за зусилля («Ти дуже старанно попрацював над цим»).
Взагалі, розхвалюючи дитину за природний талант, здібності, ми транслюємо їй, що ця риса є постійною і вона нічого не може зробити, щоб її покращити. І в майбутньому це може змусити дитину уникати нового через побоювання, що вона не відповідатиме високим стандартам. Світлана Ройз рекомендує замінити:
3) Уникати порівняння дитини з іншимиНе можна порівнювати дитину з кимось. Коли хвалите, не говоріть, що дитина зробила роботу краще, ніж хтось (брат, сестра, друг, одногрупник, однокласник). Набагато продуктивнішим буде заохочення дітей до розвитку власної індивідуальності. Так, можна порівнювати актуальні досягнення самої дитини з її колишніми досягненнями (тиждень, місяць чи рік тому). 4) Не обезцінювати власну похвалуЯкщо ми хвалимо дитину, а потім додаємо «але», це знецінює все, що було сказано до «але». Коли ми змішуємо похвалу і критику, намагаючись донести дитині, що вона могла би зробити це ще краще, ми змушуємо її думати, що вона була не достатньо хорошою. Світлана Ройз наводить приклади, як можна замінити речення зі сполучником «але» в спілкуванні з дітьми:
5) Використовувати «Я-повідомлення»Існують різні форми похвали, часто їх ділять на «Я-повідомлення» і «Ти-повідомлення». Наприклад, «Ти-повідомлення» можуть звучати так: «Ти такий молодець!», «Ти — розумничка, так гарно працювала!». До «Я-повідомлень» можемо віднести:
Психологи наголошують, що «Я-повідомлення» несуть значно більшу емоційну цінність для дитини, ніж «Ти-повідомлення». Коли ми висловлюємо похвалу через призму своїх почуттів («Мені дуже подобається, як ти намалював цей малюнок!»), дитина розуміє, що для нас важливо те, що і як вона робить. 6) Будьте щирими, коли хвалите дитинуЗавжди хваліть щиро і чесно. Діти добре відчувають емоційний стан батьків і розуміють, коли ви перебільшуєте, лестите чи намагаєтеся за допомогою похвали змусити її робити те, що ви хочете. 7) Уникати завищеної і надмірної похвалиНемає нічого хорошого в тому, щоб говорити дитині замість «добре» — «ідеально», «краще не буває», «неперевершено» тощо. Так, психолог Амстердамського університету Едді Бруммельман відзначає:
А безмірна похвала втрачає свою цінність, привчає дитину постійно шукати оцінки в інших людей, а також знищує мотивацію і задоволення від самого процесу роботи. Тому хвалити дитину потрібно дуже дозовано, не перевантажуючи її своїми оцінками.
Едді Бруммельман вважає, що замість того, щоб захвалювати своїх дітей, краще їх уважно слухати та цікавитися їхніми захопленнями, таким чином вибудовуючи їхню впевненість у собі.
Як ми бачимо, для того, щоб похвала вселяла в дитину віру в себе, показувала нашу підтримку і ставала внутрішньою мотивуючою силою, її потрібно вміти висловлювати своїй дитині правильно. Ми розуміємо, що спочатку застосовувати всі рекомендації психологів буде непросто. Спробуйте впроваджувати їх поступово, не бійтеся помилятися і вірте в себе і своїх дітей. |
|
Всього коментарів: 0 | |