Головна » 2018 » Травень » 05 » Вплив дрібної моторики на здатність дитини вчитися (Пахар С.О.)
22:44
Вплив дрібної моторики на здатність дитини вчитися (Пахар С.О.)

Рівень розвитку дрібної моторики — один з показників готовності дитини до шкільного навчання.

 Рівень розвитку мовлення прямо залежить від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук. Зазвичай, якщо рухи пальців розвинені відповідно до віку, то й мовленнєвий розвиток — у межах вікової норми. Якщо ж розвиток рухів пальців відстає, то затримується і розвиток моторної сторони мовлення, хоча загальна моторика при цьому може відповідати нормі. На жаль, не всі батьки знають про таку взаємозалежність, а тому часто втрачають можливість вчасно допомогти дитині уникнути проблем у мовленнєвому розвитку

Багато батьків розуміють необхідність розвитку малюка від народження і з великим інтересом займаються з дітьми. Але щоб заняття були ефективними, а малюк отримував від них задоволення, вони завжди мають бути цікавими, веселими і обов'язково відповідати віку малюка.

Кожному з нас доводилося зустрічати дітей чотирьох — п'яти років, які тримають ложку в кулаці, не вміють правильно тримати пензлик чи олівець, користуватися ножицями, іноді не можуть застебнути ґудзики, зашнурувати черевики, зав'язати шарф тощо.

Не секрет, що деяким батькам простіше посадити дитину перед телевізором або за комп'ютер, включивши повнометражний мультфільм або поставивши гру на годинку, щоб дитина не відволікала від розмов по телефону з подругою або інших дорослих справ. Лише деякі батьки визнають той факт, що їм важко спокійно чекати, поки їхня дитина самостійно зашнурує черевики, застебне всі маленькі ґудзики на сорочці, доїсть кашу тощо. Тому вони купують замість черевиків зі шнурками черевики на липучках, замість сорочки — светр на блискавці, самі годують дитину, щоб звільнити час для інших справ. Мало хто з батьків замислюється над тим, що така економія часу позбавляє їхню дитину змоги розвивати рухи пальців рук, а отже, і поліпшувати якість мовлення.

Вплив дрібної моторики на здатність дитини вчитися

Результати досліджень учених, практичний досвід дефектологів, логопедів свідчать, що останнім часом у дітей помітно знизився рівень розвитку тонких рухів пальців рук і, на жаль, зросла кількість дітей із затримкою мовленнєвого та психічного розвитку. Фахівці встановили, що у більшості дітей із загальним недорозвиненням мовлення пальчики малорухливі, їхні рухи неточні, неузгоджені, нескоординовані. Таким дітям складно переключитися з виконання одного руху на інший.

На жаль, про проблеми з координацією рухів і дрібною моторикою у дитини батьки дізнаються лише у період підготовки дитини до школи або вже у шкільному віці, коли дитина під час навчання починає відставати від однолітків, не встигає за програмою. При цьому навантаження на дитину значно зпостає, адже, крім засвоєння нової інформації, ще доводиться вчитися утримувати ручку в неслухняних пальцях. Але такі проблеми можна попередити, якщо вчасно виявити відставання у розвитку координації рухів і дрібної моторики у дитини. При правильно спланованій корекційній роботі можна виправити ситуацію ще у дошкільному віці.

Варто пам'ятати, що мовленнєві області у корі великих півкуль головного мозку формуються під впливом збільшення імпульсів, які інтенсивно йдуть від пальців рук. Дрібна моторика безпосередньо пов'язана з мовленням і позначається не лише на його розвитку, а й сприяє запобіганню та усуненню можливих мовленнєвих порушень. Крім того, безпосередньо впливає на здатність дитини вчитися — що «розумніші» руки, то розумніший малюк. Вся справа в головному мозку. А точніше в центрах, що відповідають за рухи пальців рук і мовлення. Дані центри розташовані дуже близько один до одного. Таким чином, розвиваючи дрібну моторику, ми тим самим стимулюємо відповідні відділи мозку, активізуємо і сусідні відділи, що відповідають за мовлення.

На думку доктора медичних наук, професора, члена-кореспондента Російської Академії Освіти Маріонілли Кольцової, є всі підстави розглядати кисть руки як орган мовлення.

Систематичні вправи по тренуванню рухів пальців рук роблять стимулюючий вплив на розвиток мови. Це доведено рядом дослідників (М.И. Кольцова, Е.И. Ісеніна, А.В. Антакова-Фоміна і ін.). Роботу по розвитку дрібної моторики рук бажано проводити систематично, приділяючи їй по 5-10 хвилин щодня.

Розвиток дрібної моторики пальців рук

Ми використовуємо такі види роботи, що сприяють розвитку дрібних м’язів пальців і кистей рук:

1) ігри з пальчиками, які супроводжуються віршиками і потішками;

2) спеціальні вправи без мовленнєвого супроводу, об’єднані в комплекс гімнастики для розвитку дрібної моторики рук, так звана пальчикова гімнастика;

3) ігри та дії з іграшками і предметами: розкладання зерен, жолудів, паличок і т. д.; нанизування намистин, кілець, гудзиків на нитку; пришивання ґудзиків; ігри з мозаїкою, будівельним матеріалом і т. д.

4) образотворчу діяльність: ліплення з пластиліну та глини, розмальовування малюнків, обведення контурів, штриховку, малювання олівцями і фарбами, різноманітну роботу з ножицями, вироби з природного матеріалу.

Робота з розвитку кистей рук проводиться систематично по 3-5 хвилин щоденно в дитсадку (школі) і вдома.

На початку навчального року діти часто відчувають труднощі у виконанні багатьох вправ для рук. Ці вправи опрацьовуються поступово, спочатку виконуються пасивно, з допомогою логопеда (індивідуально), а в міру засвоєння діти переходять до самостійного виконання.

Вправи для пальчикової гімнастики (виконуються сидячи чи стоячи)

1. Стискання пальців в кулак і розтиснення (по 20 разів):

а) долонями вгору;

б) долонями вниз;

в) обох рук одночасно;

г) правої і лівої по черзі.

Виконується з силою, в стиснутому положенні, фіксується 2-3 секунди.

2. Обертання кистями рук (по 10 разів):

а) в правий, потім лівий бік;

б) всередину (обома кистями);

в) назовні.

Можна виконувати вправи з положення «руки в сторони».

3. Вигинання кистей рук (по 10-15 разів):

а) одночасно;

б) правою, лівою по черзі.

4. Прогинання кистей рук (по 10-15 разів):

а) одночасно;

б) правою, лівою по черзі.

5. Чергування прогинання і вигинання.

6. Зіткнення подушечок пальців — «Пальчики вітаються» (по 10-15 разів):

а) пальці правої руки — з великим пальцем правої руки;

б) пальці лівої руки — з великим пальцем лівої руки;

в) те ж саме одночасно двома руками.

г) пальці правої руки — з відповідними пальцями лівої.

Сила натискання подушечок пальців і темп виконання збільшуються.

7. «Щиглики» (по 10 разів).

8. «Кігтики» — сильне напівзгинання і розгинання пальців (по 10-20 разів).

9. Згинання і розгинання пальців в кулак по черзі (по 10 разів):

а) правої руки;

б) лівої руки-спочатку починаючи з великого, потім починаючи з мізинця

в) обох рук одночасно.

10. «Ножиці» — розведення пальців в сторони (по 10 разів):

а) правої, потім лівої руки;

б) обох рук одночасно;

в) з’єднавши долоні разом.

11. Вправа «Замок» — долоні разом, пальці переплетені (по 10-20 разів):

а) стискання долонь з силою;

б) обертання (поворот вправо-вліво);

в) нахили вправо-вліво — згинання і розгинання в променезап’ясткових суглобах;

г) розгортання долонь назовні і вивертання в зворотну сторону, не розчіплюючи переплетених пальців.

д) «Сонячні промені» — руки в «замку» підняті догори, долоні міцно стиснуті, пальці з силою розгинаються і стискаються знову.

12. Вправи зі зімкнутими долонями (по 5-10 разів):

а) зімкнуті долоні перед грудьми нахиляються вправо-вліво;

б) рух зімкнутими долонями перед грудьми вперед-назад;

в) зімкнуті долоні витягнуті вперед —розведення кистей в сторони, не розмикаючи зап’ястків;

г) зімкнуті долоні підняті догори — розведення кистей, не розмикаючи зап’ястків — «Квітка».

13. «Ліхтарики» — обертання вільними кистями рук (по 10 разів).

14. Струшування розслабленими кистями:

а) руки догори;

б) руки в сторони;

в) руки зігнуті в ліктях, кисті спущені вниз.

Вправи для пальчикової гімнастики

(виконуються сидячи за столом)

1. Вільне поплескування кистями по столу почергово і одночасно.

2. Вільне постукування по столу пальцями обох рук, правої і лівої руки почергово.

3. Почергове піднімання пальців (кисті рук лежать на столі):

а) правої руки;

б) лівої руки;

в) обох рук разом.

4. Імітація гри на піаніно.

5. Розведення пальців і зведення разом (долоні на столі).

  1. «Бігають чоловічки» — вказівний і середній пальці правої, потім лівої, а після цього двох рук разом бігають по столу вперед і назад.
  2. «Футбол» — забивання кульок, олівців одним, двома і т. д. пальцями.

Самомасаж кистей і пальців рук

  1. Надавлювання міцно стиснутими чотирма пальцями однієї руки на основу великого пальця, середину долоні, основу пальців другої руки.
  2. Розтирання долонь шестигранним олівцем з поступовим збільшенням зусиль.
  3. Розтирання долонь рухами вгору-вниз.
  4. Розтирання бокових поверхонь зчеплених пальців.
  5. Розминання, потім розтирання кожного пальця вздовж, потім впоперек.
  6. Волоський горіх покласти між долонями, робити кругові рухи, поступово збільшуючи натиск і темп. Можна виконувати вправу з двома горіхами, перекочуючи один через інший, однією рукою, потім другою.
  7. Розминання кисті правої руки пальцями лівої і навпаки, потім почергове розтирання.

Для формування тонких рухів пальців рук можуть бути використані ігри з пальчиками, що супроводжуються читанням народних віршів

"Сидить білка..."

Сидить білка на візку

Продає вона горішки:

Лисичці-сестричці

Горобцеві, синиці

Ведмедикові товстоп’ятому

Зайченяті вусатому.

Дорослий і дитина за допомогою лівої руки загинають по черзі пальці правої руки, починаючи з великого пальця.

"Дружба"

Дружать в нашій групі дівчинки і хлопчики

(пальці рук з´єднуються в "замок").

Ми з тобою подружимо маленькі пальчики

(ритмічне торкання однойменних пальців обох рук).

Раз, два, три, чотири, п´ять

(почергове торкання однойменних пальців, починаючи з мізинців),

Починай вважати знову.

Раз, два, три, чотири, п´ять.

Ми закінчили вважати

(руки вниз, струсити кистями).

"Будинок і ворота"

На поляні будинок стоїть ("будинок")

Ну а до будинку шлях закритий ("ворота").

Ми ворота відкриваємо (долоні розгортаються паралельно один одному)

У цей будиночок запрошуємо ("будинок").

Разом з подібними іграми можуть бути використані різноманітні вправи без мовного супроводу:

"Кільце"

кінчик великого пальця правої руки по черзі стосується кінчиків вказівного, середнього, безіменного пальців і мізинця;

ту ж вправу виконувати пальцями лівої руки;

ті ж рухи проводити одночасно пальцями правої і лівої руки;

"Пальці вітаються"

З´єднати пальці обох рук "будиночком". Кінчики пальців по черзі ляскають один по одному, вітаються великою з великим, потім вказівний з вказівним і т.д.

"Оса"

випрямити вказівний палець правої руки і обертати їм;

то ж лівою рукою;

то ж двома руками;

"Чоловічок"

вказівний і середній пальці "бігають" по столу;

ті ж рухи проводити пальцями лівої руки;

ті ж рухи одночасно проводити одночасно пальцями обох рук ("діти біжать наввипередки");

"Коза"

витягнути вказівний палець і мізинець правої руки;

ту ж вправу виконати пальцями лівої руки;

ту ж вправу виконувати одночасно пальцями обох рук;

"Окуляри"

утворити два кружки з великого і вказівного пальців обох рук, з´єднати їх;

"Зайчик"

витягнути вгору вказівний і середній пальці правої руки, а кінчики безіменного пальця і мізинця з´єднати з кінчиком великого пальця;

ту ж вправу виконати пальцями лівої руки;

ту ж вправу виконувати одночасно пальцями обох рук;

"Дерева"

підняти обидві руки долонями до себе, широко розставити пальці;

"Пташки летять"

пальцями обох рук, піднятих до себе тильною стороною, проводити рухи вгору-вниз;

"Згинання-розгинання пальців"

по черзі згинати пальці правої руки, починаючи з великого пальця;

виконати ту ж вправу, тільки згинати пальці, починаючи з мізинця;

виконати дві попередні вправи пальцями лівої руки;

зігнути пальці правої руки в кулак, по черзі випрямляти їх, починаючи з великого пальця;

виконати ту ж вправу, тільки випрямляти пальці, починаючи з мізинця;

виконати дві попередні вправи пальцями лівої руки;

"Бочонок з водою"

зігнути пальці лівої руки в кулак, залишивши зверху отвір;

"Миска"

пальці обох рук злегка зігнути і прикласти один до одного;

"Дах"

з´єднати під кутом кінчики пальців правої і лівої рук;

"Магазин"

руки в тому ж положенні, що і в попередній вправі, тільки вказівні пальці розташувати в горизонтальному положенні перед дахом;

"Квітка"

руки у вертикальному положенні, притиснути долоні обох рук один до одного, потім злегка розсунути їх, округляє пальці;

"Коріння рослини"

притиснути руки тильною стороною один до одного, опустити пальці вниз;

одночасно повертати грона рук вгору долонями - тильною стороною, супроводжуючи руху віршованим текстом: "Бабуся пече млинці, дуже смачні вони";

грона рук одночасно стискати в кулак - розтискати, при кожному русі кулаки і долоні класти на стіл;

покласти грона рук на стіл: одна рука стисла в кулак, інша розкрита. Одночасно поміняти положення.

"Кулак-ребро-долоня"

на площині столу три положення руки послідовно змінюють один одного. Виконується 8-10 разів правою рукою, потім лівою, далі обома руками.

Описані вище ігри і вправи забезпечують хороше тренування пальців, сприяють виробленню ізольованих рухів, розвитку точності рухів пальців.

Розвитку ручної моторики сприяють також:

Заняття з пластиліном, глиною, солоним тестом, дрібним будівельним матеріалом, конструктором;

Нанизування намист, бісероплетіння;

Викладання з сірників малюнків, букв, складання колодязів;

Одночасно лівою і правою рукою складати в коробку ґудзики;

Малювання по трафарету букв, геометричних фігур, штрихування;

Малювання по крапках, пунктирних лініях;

Масаж рук.

Проводиться спочатку на одній руці, потім на іншій.

Погладжування від кінчиків пальців до середини руки із зовнішнього і тильного боку

Розминка пальців: інтенсивні кругові рухи навколо кожного пальця

Вправа "Сорока-білобока"

Інтенсивні рухи великого пальця вперед-назад, вгору-вниз, по кругу

Згинання-розгинання всіх пальців одночасне

Згинання-розгинання руки в кистьовому суглобі

Інтенсивне розтирання кожного пальця

Точковий масаж кожного пальця між фалангами з бічних і фронтально-тильних боків

"Пальці лягають спати": почергове загинання пальців, потім їх одночасне випрямляння у супроводі вірша:

Цей пальчик хоче спати

Цей пальчик стриб в ліжко

Цей пальчик задрімав

Цей пальчик вже заснув.

Тихіше, пальчик, не шуми

Братиків не розбуди.

Встали пальчики, ура!

У дитячий сад йти пора.

"Пальчики вітаються"

Повторити першу вправу.

Література:

  1. Беззубцева В.Г. Андриевская Т.Н. Развиваем руку ребёнка, готовим её к рисованию и письму. М., Изд. «ГНОМ и Д» 2003. — 120 с.
  2. Кольцова М.М. «Двигательная активность и развитие функций мозга ребенка», М., 1993 — 213 с.
  3. Савина Л.П. «Пальчиковая гимнастика для развития речи дошкольников», Москва, Издательство «Родничок», 1999. — 201 с.
  4. Ткаченко Т.А. «Развиваем мелкую моторику», М. Издательство ЭКСМО, 2007. — 134 с.
  5. Ткаченко Т.А. «Мелкая моторика. Гимнастика для пальчиков», М.: Издательство ЭКСМО, 2010 — 198 с.
  6. Борисенко А.Ф., Цвек С.Ф. Руховий режим учнів початкових класів:Навч.-метод.посіб. – К.:Рад.шк., 1989.
Переглядів: 363 | Додав: svitliachok | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: